Audio and text annotations licensed as CC-BY, © 2016 David Chamberlain. Click a line, and/or use up/down arrows. The audio works best in Chrome or Firefox.

Index

ὣς οἳ μὲν παρὰ νηυσὶ κορωνίσι θωρήσσοντο
ἀμφὶ σὲ Πηλέος υἱ μάχης κόρητον χαιοί,
Τρῶες δ’αὖθ’ τέρωθεν πὶ θρωσμῷ πεδίοιο·
Ζεὺς δὲ Θέμιστα κέλευσε θεοὺς γορὴν δὲ καλέσσαι
κρατὸς ἀπ’ Οὐλύμποιο πολυπτύχου· δ’ἄρα πάντῃ
φοιτήσασα κέλευσε Διὸς πρὸς δῶμα νέεσθαι.
οὔτέ τις οὖν ποταμῶν πέην νόσφ’ κεανοῖο,
οὔτ’ ρα νυμφάων αἵ τ’ἄλσεα καλὰ νέμονται
καὶ πηγὰς ποταμῶν καὶ πίσεα ποιήεντα.
ἐλθόντες δ’ἐς δῶμα Διὸς νεφεληγερέταο
ξεστῇς αἰθούσῃσιν νίζανον, ἃς Δι πατρὶ
φαιστος ποίησεν δυίσι πραπίδεσσιν.
ὣς οἳ μὲν Διὸς ἔνδον γηγέρατ’· οὐδ’ νοσίχθων
νηκούστησε θεᾶς, ἀλλ’ ἐξ λὸς ἦλθε μετ’ αὐτούς,
ζε δ’ἄρ’ ἐν μέσσοισι, Διὸς δ’ἐξείρετο βουλήν·
τίπτ’ αὖτ’ ἀργικέραυνε θεοὺς γορὴν δὲ κάλεσσας;
τι περὶ Τρώων καὶ χαιῶν μερμηρίζεις;
τῶν γὰρ νῦν ἄγχιστα μάχη πόλεμός τε δέδηε.
τὸν δ’ἀπαμειβόμενος προσέφη νεφεληγερέτα Ζεύς·
ἔγνως ἐννοσίγαιε μὴν ἐν στήθεσι βουλὴν
ὧν νεκα ξυνάγειρα· μέλουσί μοι ὀλλύμενοί περ.
ἀλλ’ τοι μὲν γὼ μενέω πτυχὶ Οὐλύμποιο
μενος, ἔνθ’ ρόων φρένα τέρψομαι· οἳ δὲ δὴ ἄλλοι
ἔρχεσθ’ ὄφρ’ ἂν κησθε μετὰ Τρῶας καὶ χαιούς,
ἀμφοτέροισι δ’ἀρήγεθ’ πῃ νόος στὶν κάστου.
εἰ γὰρ χιλλεὺς οἶος πὶ Τρώεσσι μαχεῖται
οὐδὲ μίνυνθ’ ξουσι ποδώκεα Πηλεΐωνα.
καὶ δέ τί μιν καὶ πρόσθεν ποτρομέεσκον ρῶντες·
νῦν δ’ὅτε δὴ καὶ θυμὸν ταίρου χώεται αἰνῶς
δείδω μὴ καὶ τεῖχος πέρμορον ξαλαπάξῃ.
ὣς φατο Κρονίδης, πόλεμον δ’ἀλίαστον γειρε.
βὰν δ’ἴμεναι πόλεμον δὲ θεοὶ δίχα θυμὸν χοντες·
ρη μὲν μετ’ γῶνα νεῶν καὶ Παλλὰς θήνη
δὲ Ποσειδάων γαιήοχος ἠδ’ ριούνης
Ἑρμείας, ὃς πὶ φρεσὶ πευκαλίμῃσι κέκασται·
φαιστος δ’ἅμα τοῖσι κίε σθένεϊ βλεμεαίνων
χωλεύων, πὸ δὲ κνῆμαι ῥώοντο ραιαί.
ἐς δὲ Τρῶας ρης κορυθαίολος, αὐτὰρ ἅμ’ αὐτῷ
Φοῖβος κερσεκόμης ἠδ’ Ἄρτεμις οχέαιρα
Λητώ τε Ξάνθός τε φιλομειδής τ’Ἀφροδίτη.
εἷος μέν ῥ’ἀπάνευθε θεοὶ θνητῶν σαν ἀνδρῶν,
τεῖος χαιοὶ μὲν μέγα κύδανον, οὕνεκ’ χιλλεὺς
ξεφάνη, δηρὸν δὲ μάχης πέπαυτ’ λεγεινῆς·
Τρῶας δὲ τρόμος αἰνὸς πήλυθε γυῖα καστον
δειδιότας, ὅθ’ ρῶντο ποδώκεα Πηλεΐωνα
τεύχεσι λαμπόμενον βροτολοιγῷ σον ρηϊ.
αὐτὰρ πεὶ μεθ’ μιλον λύμπιοι λυθον ἀνδρῶν,
ὦρτο δ’Ἔρις κρατερὴ λαοσσόος, αὖε δ’Ἀθήνη
στᾶσ’ τὲ μὲν παρὰ τάφρον ρυκτὴν τείχεος κτός,
ἄλλοτ’ ἐπ’ κτάων ριδούπων μακρὸν ΰτει.
αὖε δ’Ἄρης τέρωθεν ρεμνῇ λαίλαπι σος
ξὺ κατ’ κροτάτης πόλιος Τρώεσσι κελεύων,
ἄλλοτε πὰρ Σιμόεντι θέων πὶ Καλλικολώνῃ.
ὣς τοὺς ἀμφοτέρους μάκαρες θεοὶ τρύνοντες
σύμβαλον, ἐν δ’αὐτοῖς ριδα ῥήγνυντο βαρεῖαν·
δεινὸν δὲ βρόντησε πατὴρ ἀνδρῶν τε θεῶν τε
ψόθεν· αὐτὰρ νέρθε Ποσειδάων τίναξε
γαῖαν πειρεσίην ρέων τ’αἰπεινὰ κάρηνα.
πάντες δ’ἐσσείοντο πόδες πολυπίδακος δης
καὶ κορυφαί, Τρώων τε πόλις καὶ νῆες χαιῶν.
δεισεν δ’ὑπένερθεν ναξ νέρων ϊδωνεύς,
δείσας δ’ἐκ θρόνου ἆλτο καὶ αχε, μή οἱ περθε
γαῖαν ναρρήξειε Ποσειδάων νοσίχθων,
οἰκία δὲ θνητοῖσι καὶ θανάτοισι φανείη
σμερδαλέ’ εὐρώεντα, τά τε στυγέουσι θεοί περ·
τόσσος ρα κτύπος ὦρτο θεῶν ριδι ξυνιόντων.
τοι μὲν γὰρ ναντα Ποσειδάωνος νακτος
στατ’ πόλλων Φοῖβος χων πτερόεντα,
ἄντα δ’Ἐνυαλίοιο θε γλαυκῶπις θήνη·
ρῃ δ’ἀντέστη χρυσηλάκατος κελαδεινὴ
Ἄρτεμις οχέαιρα κασιγνήτη κάτοιο·
Λητοῖ δ’ἀντέστη σῶκος ριούνιος Ἑρμῆς,
ἄντα δ’ἄρ’ φαίστοιο μέγας ποταμὸς βαθυδίνης,
ὃν Ξάνθον καλέουσι θεοί, ἄνδρες δὲ Σκάμανδρον.
ὣς οἳ μὲν θεοὶ ἄντα θεῶν σαν· αὐτὰρ χιλλεὺς
κτορος ἄντα μάλιστα λιλαίετο δῦναι μιλον
Πριαμίδεω· τοῦ γάρ ῥα μάλιστά θυμὸς νώγει
αἵματος σαι ρηα ταλαύρινον πολεμιστήν.
Αἰνείαν δ’ἰθὺς λαοσσόος ὦρσεν πόλλων
ἀντία Πηλεΐωνος, νῆκε δέ οἱ μένος ΰ·
υἱέϊ δὲ Πριάμοιο Λυκάονι εἴσατο φωνήν·
τῷ μιν εισάμενος προσέφη Διὸς υἱὸς πόλλων·
Αἰνεία Τρώων βουληφόρε ποῦ τοι πειλαὶ
ἃς Τρώων βασιλεῦσιν πίσχεο οἰνοποτάζων
Πηλεΐδεω χιλῆος ναντίβιον πολεμίξειν;
τὸν δ’αὖτ’ Αἰνείας παμειβόμενος προσέειπε·
Πριαμίδη τί με ταῦτα καὶ οὐκ θέλοντα κελεύεις
ἀντία Πηλεΐωνος περθύμοιο μάχεσθαι;
οὐ μὲν γὰρ νῦν πρῶτα ποδώκεος ἄντ’ χιλῆος
στήσομαι, ἀλλ’ δη με καὶ ἄλλοτε δουρὶ φόβησεν
ἐξ δης, τε βουσὶν πήλυθεν μετέρῃσι,
πέρσε δὲ Λυρνησσὸν καὶ Πήδασον· αὐτὰρ μὲ Ζεὺς
εἰρύσαθ’, ὅς μοι πῶρσε μένος λαιψηρά τε γοῦνα.
κ’ἐδάμην πὸ χερσὶν χιλλῆος καὶ θήνης,
οἱ πρόσθεν οῦσα τίθει φάος ἠδ’ κέλευεν
ἔγχεϊ χαλκεί Λέλεγας καὶ Τρῶας ναίρειν.
τὼ οὐκ ἔστ’ χιλῆος ναντίον ἄνδρα μάχεσθαι·
αἰεὶ γὰρ πάρα εἷς γε θεῶν ὃς λοιγὸν μύνει.
καὶ δ’ἄλλως τοῦ γ’ἰθὺ βέλος πέτετ’, οὐδ’ πολήγει
πρὶν χροὸς ἀνδρομέοιο διελθέμεν. εἰ δὲ θεός περ
σον τείνειεν πολέμου τέλος, οὔ κε μάλα ῥέα
νικήσει’, οὐδ’ εἰ παγχάλκεος εὔχεται εἶναι.
τὸν δ’αὖτε προσέειπεν ναξ Διὸς υἱὸς πόλλων·
ρως ἀλλ’ γε καὶ σὺ θεοῖς αἰειγενέτῃσιν
εὔχεο· καὶ δὲ σέ φασι Διὸς κούρης Ἀφροδίτης
ἐκγεγάμεν, κεῖνος δὲ χερείονος ἐκ θεοῦ στίν·
μὲν γὰρ Διός ἐσθ’, δ’ἐξ λίοιο γέροντος.
ἀλλ’ θὺς φέρε χαλκὸν τειρέα, μηδέ σε πάμπαν
λευγαλέοις πέεσσιν ποτρεπέτω καὶ ρειῇ.
ὣς εἰπὼν ἔμπνευσε μένος μέγα ποιμένι λαῶν,
βῆ δὲ δι προμάχων κεκορυθμένος αἴθοπι χαλκῷ.
οὐδ’ λαθ’ Ἀγχίσαο πάϊς λευκώλενον ρην
ἀντία Πηλεΐωνος ὼν νὰ οὐλαμὸν ἀνδρῶν·
δ’ἄμυδις στήσασα θεοὺς μετὰ μῦθον ειπε·
φράζεσθον δὴ σφῶϊ Ποσείδαον καὶ θήνη
ἐν φρεσὶν μετέρῃσιν, πως σται τάδε ἔργα.
Αἰνείας ὅδ’ βη κεκορυθμένος αἴθοπι χαλκῷ
ἀντία Πηλεΐωνος, νῆκε δὲ Φοῖβος πόλλων.
ἀλλ’ γεθ’, μεῖς πέρ μιν ποτρωπῶμεν πίσσω
αὐτόθεν, τις πειτα καὶ μείων χιλῆϊ
παρσταίη, δοίη δὲ κράτος μέγα, μηδέ τι θυμῷ
δευέσθω, να εἰδῇ μιν φιλέουσιν ριστοι
θανάτων, οἳ δ’αὖτ’  νεμώλιοι οἳ τὸ πάρος περ
Τρωσὶν μύνουσιν πόλεμον καὶ δηϊοτῆτα.
πάντες δ’Οὐλύμποιο κατήλθομεν ἀντιόωντες
τῆσδε μάχης, να μή τι μετὰ Τρώεσσι πάθῃσι
σήμερον· στερον αὖτε τὰ πείσεται ἅσσά οἱ αἶσα
γιγνομένῳ πένησε λίνῳ τε μιν τέκε μήτηρ.
εἰ δ’Ἀχιλεὺς οὐ ταῦτα θεῶν ἐκ πεύσεται ὀμφῆς
δείσετ’ πειθ’, τε κέν τις ναντίβιον θεὸς ἔλθῃ
ἐν πολέμῳ· χαλεποὶ δὲ θεοὶ φαίνεσθαι ναργεῖς.
τὴν δ’ἠμείβετ’ πειτα Ποσειδάων νοσίχθων·
ρη μὴ χαλέπαινε παρ’ ἐκ νόον· οὐδέ τί σε χρή.
οὐκ ἂν γωγ’ θέλοιμι θεοὺς ριδι ξυνελάσσαι
μέας τοὺς ἄλλους, πεὶ πολὺ φέρτεροί εἰμεν·
ἀλλ’ μεῖς μὲν πειτα καθεζώμεσθα κιόντες
ἐκ πάτου ἐς σκοπιήν, πόλεμος δ’ἄνδρεσσι μελήσει.
εἰ δέ κ’Ἄρης ἄρχωσι μάχης Φοῖβος πόλλων,
χιλῆ’ ἴσχωσι καὶ οὐκ εἰσι μάχεσθαι,
αὐτίκ’ πειτα καὶ ἄμμι παρ’ αὐτόθι νεῖκος ρεῖται
φυλόπιδος· μάλα δ’ὦκα διακρινθέντας ΐω
ἂψ μεν Οὔλυμπον δὲ θεῶν μεθ’ μήγυριν ἄλλων
μετέρῃς πὸ χερσὶν ναγκαίηφι δαμέντας.
ὣς ρα φωνήσας γήσατο κυανοχαίτης
τεῖχος ἐς ἀμφίχυτον ρακλῆος θείοιο
ψηλόν, τό ῥά οἱ Τρῶες καὶ Παλλὰς θήνη
ποίεον, ὄφρα τὸ κῆτος πεκπροφυγὼν λέαιτο,
ὁππότε μιν σεύαιτο ἀπ’ ϊόνος πεδίον δέ.
ἔνθα Ποσειδάων κατ’ ἄρ’ ζετο καὶ θεοὶ ἄλλοι,
ἀμφὶ δ’ἄρ’ ἄρρηκτον νεφέλην μοισιν σαντο·
οἳ δ’ἑτέρωσε καθῖζον ἐπ’ ὀφρύσι Καλλικολώνης
ἀμφὶ σὲ ϊε Φοῖβε καὶ ρηα πτολίπορθον.
ὣς οἳ μέν ῥ’ἑκάτερθε καθήατο μητιόωντες
βουλάς· ἀρχέμεναι δὲ δυσηλεγέος πολέμοιο
ὄκνεον ἀμφότεροι, Ζεὺς δ’ἥμενος ψι κέλευε.
τῶν δ’ἅπαν πλήσθη πεδίον καὶ λάμπετο χαλκῷ
ἀνδρῶν ἠδ’ ἵππων· κάρκαιρε δὲ γαῖα πόδεσσιν
ὀρνυμένων μυδις. δύο δ’ἀνέρες ξοχ’ ριστοι
ἐς μέσον ἀμφοτέρων συνίτην μεματε μάχεσθαι
Αἰνείας τ’Ἀγχισιάδης καὶ δῖος χιλλεύς.
Αἰνείας δὲ πρῶτος πειλήσας βεβήκει
νευστάζων κόρυθι βριαρῇ· τὰρ σπίδα θοῦριν
πρόσθεν χε στέρνοιο, τίνασσε δὲ χάλκεον ἔγχος.
Πηλεΐδης δ’ἑτέρωθεν ναντίον ὦρτο λέων ὣς
σίντης, ὅν τε καὶ ἄνδρες ποκτάμεναι μεμάασιν
γρόμενοι πᾶς δῆμος· δὲ πρῶτον μὲν τίζων
ἔρχεται, ἀλλ’ τε κέν τις ρηϊθόων αἰζηῶν
δουρὶ βάλῃ άλη τε χανών, περί τ’ἀφρὸς δόντας
γίγνεται, ἐν δέ τέ οἱ κραδί στένει ἄλκιμον τορ,
οὐρῇ δὲ πλευράς τε καὶ ἰσχία ἀμφοτέρωθεν
μαστίεται, δ’αὐτὸν ποτρύνει μαχέσασθαι,
γλαυκιόων δ’ἰθὺς φέρεται μένει, ἤν τινα πέφνῃ
ἀνδρῶν, αὐτὸς φθίεται πρώτῳ ἐν μίλῳ·
ὣς χιλῆ’ τρυνε μένος καὶ θυμὸς γήνωρ
ἀντίον ἐλθέμεναι μεγαλήτορος Αἰνείαο.
οἳ δ’ὅτε δὴ σχεδὸν σαν ἐπ’ ἀλλήλοισιν όντες,
τὸν πρότερος προσέειπε ποδάρκης δῖος χιλλεύς·
Αἰνεία τί σὺ τόσσον μίλου πολλὸν πελθὼν
στης; σέ γε θυμὸς μοὶ μαχέσασθαι νώγει
ἐλπόμενον Τρώεσσιν νάξειν ἱπποδάμοισι
τιμῆς τῆς Πριάμου; τὰρ εἴ κεν ἔμ’ ξεναρίξῃς,
οὔ τοι τοὔνεκά γε Πρίαμος γέρας ἐν χερὶ θήσει·
εἰσὶν γάρ οἱ παῖδες, δ’ἔμπεδος οὐδ’ εσίφρων.
νύ τί τοι Τρῶες τέμενος τάμον ξοχον ἄλλων
καλὸν φυταλιῆς καὶ ρούρης, ὄφρα νέμηαι
αἴ κεν μὲ κτείνῃς; χαλεπῶς δέ σ’ἔολπα τὸ ῥέξειν.
δη μὲν σέ γέ φημι καὶ ἄλλοτε δουρὶ φοβῆσαι.
ἦ οὐ μέμνῃ τε πέρ σε βοῶν πο μοῦνον όντα
σεῦα κατ’ δαίων ρέων ταχέεσσι πόδεσσι
καρπαλίμως; τότε δ’οὔ τι μετατροπαλίζεο φεύγων.
ἔνθεν δ’ἐς Λυρνησσὸν πέκφυγες· αὐτὰρ γὼ τὴν
πέρσα μεθορμηθεὶς σὺν θήνῃ καὶ Δι πατρί,
ληϊάδας δὲ γυναῖκας λεύθερον μαρ πούρας
γον· τὰρ σὲ Ζεὺς ἐρρύσατο καὶ θεοὶ ἄλλοι.
ἀλλ’ οὐ νῦν ρύεσθαι ΐομαι, ὡς νὶ θυμῷ
βάλλεαι· ἀλλά σ’ἔγωγ’ ναχωρήσαντα κελεύω
ἐς πληθὺν έναι, μηδ’ ἀντίος στασ’ μεῖο,
πρίν τι κακὸν παθέειν· ῥεχθὲν δέ τε νήπιος ἔγνω.
τὸν δ’αὖτ’ Αἰνείας παμείβετο φώνησέν τε·
Πηλεΐδη μὴ δὴ πέεσσί με νηπύτιον ὣς
ἔλπεο δειδίξεσθαι, πεὶ σάφα οἶδα καὶ αὐτὸς
μὲν κερτομίας ἠδ’ αἴσυλα μυθήσασθαι.
ἴδμεν δ’ἀλλήλων γενεήν, ἴδμεν δὲ τοκῆας
πρόκλυτ’ κούοντες πεα θνητῶν ἀνθρώπων·
ψει δ’οὔτ’ ἄρ πω σὺ μοὺς δες οὔτ’ ἄρ’ γὼ σούς.
φασὶ σὲ μὲν Πηλῆος μύμονος ἔκγονον εἶναι,
μητρὸς δ’ἐκ Θέτιδος καλλιπλοκάμου λοσύδνης·
αὐτὰρ γὼν υἱὸς μεγαλήτορος Ἀγχίσαο
εὔχομαι ἐκγεγάμεν, μήτηρ δέ μοί ἐστ’ Ἀφροδίτη·
τῶν δὴ νῦν τεροί γε φίλον παῖδα κλαύσονται
σήμερον· οὐ γάρ φημ’ πέεσσί γε νηπυτίοισιν
δε διακρινθέντε μάχης ξαπονέεσθαι.
εἰ δ’ἐθέλεις καὶ ταῦτα δαήμεναι, ὄφρ’ εἰδῇς
μετέρην γενεήν, πολλοὶ δέ μιν ἄνδρες σασι·
Δάρδανον αὖ πρῶτον τέκετο νεφεληγερέτα Ζεύς,
κτίσσε δὲ Δαρδανίην, πεὶ οὔ πω λιος ρὴ
ἐν πεδί πεπόλιστο πόλις μερόπων ἀνθρώπων,
ἀλλ’ ἔθ’ πωρείας κεον πολυπίδακος δης.
Δάρδανος αὖ τέκεθ’ υἱὸν ριχθόνιον βασιλῆα,
ὃς δὴ ἀφνειότατος γένετο θνητῶν ἀνθρώπων·
τοῦ τρισχίλιαι ἵπποι λος κάτα βουκολέοντο
θήλειαι, πώλοισιν γαλλόμεναι ταλῇσι.
τάων καὶ Βορέης ράσσατο βοσκομενάων,
ἵππῳ δ’εἰσάμενος παρελέξατο κυανοχαίτῃ·
αἳ δ’ὑποκυσάμεναι τεκον δυοκαίδεκα πώλους.
αἳ δ’ὅτε μὲν σκιρτῷεν πὶ ζείδωρον ρουραν,
κρον ἐπ’ ἀνθερίκων καρπὸν θέον οὐδὲ κατέκλων·
ἀλλ’ τε δὴ σκιρτῷεν ἐπ’ εὐρέα νῶτα θαλάσσης,
κρον πὶ ῥηγμῖνος λὸς πολιοῖο θέεσκον.
Τρῶα δ’Ἐριχθόνιος τέκετο nbsp;Τρώεσσιν νακτα·
Τρωὸς δ’αὖ τρεῖς παῖδες μύμονες ξεγένοντο
λός τ’Ἀσσάρακός τε καὶ ἀντίθεος Γανυμήδης,
ὃς δὴ κάλλιστος γένετο θνητῶν ἀνθρώπων·
τὸν καὶ νηρείψαντο θεοὶ Δι οἰνοχοεύειν
κάλλεος εἵνεκα οἷο ἵν’ θανάτοισι μετείη.
λος δ’αὖ τέκεθ’ υἱὸν μύμονα Λαομέδοντα·
Λαομέδων δ’ἄρα Τιθωνὸν τέκετο Πρίαμόν τε
Λάμπόν τε Κλυτίον θ’Ἱκετάονά τ’ὄζον ρηος·
Ἀσσάρακος δὲ Κάπυν, δ’ἄρ’ Ἀγχίσην τέκε παῖδα·
αὐτὰρ ἔμ’ Ἀγχίσης, Πρίαμος δ’ἔτεχ’ κτορα δῖον.
ταύτης τοι γενεῆς τε καὶ αἵματος εὔχομαι εἶναι.
Ζεὺς δ’ἀρετὴν ἄνδρεσσιν φέλλει τε μινύθει τε
ὅππως κεν θέλῃσιν· γὰρ κάρτιστος πάντων.
ἀλλ’ γε μηκέτι ταῦτα λεγώμεθα νηπύτιοι ὣς
σταότ’ ἐν μέσσῃ ὑσμίνῃ δηϊοτῆτος.
στι γὰρ ἀμφοτέροισιν νείδεα μυθήσασθαι
πολλὰ μάλ’, οὐδ’ ἂν νηῦς κατόζυγος ἄχθος ροιτο.
στρεπτὴ δὲ γλῶσσ’ στὶ βροτῶν, πολέες δ’ἔνι μῦθοι
παντοῖοι, πέων δὲ πολὺς νομὸς ἔνθα καὶ ἔνθα.
ὁπποῖόν κ’εἴπῃσθα πος, τοῖόν κ’ἐπακούσαις.
ἀλλὰ τί ριδας καὶ νείκεα νῶϊν νάγκη
νεικεῖν ἀλλήλοισιν ναντίον ὥς τε γυναῖκας,
αἵ τε χολωσάμεναι ριδος πέρι θυμοβόροιο
νεικεῦσ’ ἀλλήλῃσι μέσην ἐς γυιαν οῦσαι
πόλλ’ τεά τε καὶ οὐκί· χόλος δέ τε καὶ τὰ κελεύει.
ἀλκῆς δ’οὔ μ’ἐπέεσσιν ποτρέψεις μεματα
πρὶν χαλκῷ μαχέσασθαι ναντίον· ἀλλ’ γε θᾶσσον
γευσόμεθ’ ἀλλήλων χαλκήρεσιν ἐγχείσιν.
ῥα καὶ ἐν δεινῷ σάκει λασεν βριμον ἔγχος
σμερδαλέῳ· μέγα δ’ἀμφὶ σάκος μύκε δουρὸς κωκῇ.
Πηλεΐδης δὲ σάκος μὲν πὸ ο χειρὶ παχεί
ἔσχετο ταρβήσας· φάτο γὰρ δολιχόσκιον ἔγχος
ῥέα διελεύσεσθαι μεγαλήτορος Αἰνείαο
νήπιος, οὐδ’ νόησε κατὰ φρένα καὶ κατὰ θυμὸν
ὡς οὐ ῥηΐδι’ στὶ θεῶν ρικυδέα δῶρα
ἀνδράσι γε θνητοῖσι δαμήμεναι οὐδ’ ποείκειν.
οὐδὲ τότ’ Αἰνείαο δαΐφρονος βριμον ἔγχος
ῥῆξε σάκος· χρυσὸς γὰρ ρύκακε, δῶρα θεοῖο·
ἀλλὰ δύω μὲν λασσε δι πτύχας, αἳ δ’ἄρ’ τι τρεῖς
σαν, πεὶ πέντε πτύχας λασε κυλλοποδίων,
τὰς δύο χαλκείας, δύο δ’ἔνδοθι κασσιτέροιο,
τὴν δὲ μίαν χρυσῆν, τῇ ῥ’ἔσχετο μείλινον ἔγχος.
δεύτερος αὖτ’ χιλεὺς προΐει δολιχόσκιον ἔγχος,
καὶ βάλεν Αἰνείαο κατ’ σπίδα πάντοσ’ ΐσην
ἄντυγ’ πο πρώτην, λεπτότατος θέε χαλκός,
λεπτοτάτη δ’ἐπέην ῥινὸς βοός· δὲ δι πρὸ
Πηλιὰς ϊξεν μελίη, λάκε δ’ἀσπὶς ὑπ’ αὐτῆς.
Αἰνείας δ’ἐάλη καὶ πὸ θεν σπίδ’ νέσχε
δείσας· ἐγχείη δ’ἄρ’ πὲρ νώτου νὶ γαί
στη εμένη, δι δ’ἀμφοτέρους λε κύκλους
σπίδος ἀμφιβρότης· δ’ἀλευάμενος δόρυ μακρὸν
στη, κὰδ δ’ἄχος οἱ χύτο μυρίον ὀφθαλμοῖσι,
ταρβήσας οἱ ἄγχι πάγη βέλος. αὐτὰρ χιλλεὺς
ἐμμεμαὼς πόρουσεν ρυσσάμενος ξίφος ξὺ
σμερδαλέα άχων· δὲ χερμάδιον λάβε χειρὶ
Αἰνείας, μέγα ἔργον, οὐ δύο γ’ἄνδρε φέροιεν,
οἷοι νῦν βροτοί εἰσ’· δέ μιν ῥέα πάλλε καὶ οἶος.
ἔνθά κεν Αἰνείας μὲν πεσσύμενον βάλε πέτρῳ
κόρυθ’ σάκος, τό οἱ ἤρκεσε λυγρὸν λεθρον,
τὸν δέ κε Πηλεΐδης σχεδὸν ορι θυμὸν πηύρα,
εἰ μὴ ἄρ’ ξὺ νόησε Ποσειδάων νοσίχθων·
αὐτίκα δ’ἀθανάτοισι θεοῖς μετὰ μῦθον ειπεν·
πόποι μοι χος μεγαλήτορος Αἰνείαο,
ὃς τάχα Πηλεΐωνι δαμεὶς ϊδος δὲ κάτεισι
πειθόμενος μύθοισιν πόλλωνος κάτοιο
νήπιος, οὐδέ τί οἱ χραισμήσει λυγρὸν λεθρον.
ἀλλὰ τί νῦν οὗτος ναίτιος ἄλγεα πάσχει
μὰψ νεκ’ ἀλλοτρίων χέων, κεχαρισμένα δ’αἰεὶ
δῶρα θεοῖσι δίδωσι τοὶ οὐρανὸν εὐρὺν χουσιν;
ἀλλ’ γεθ’ μεῖς πέρ μιν πὲκ θανάτου γάγωμεν,
μή πως καὶ Κρονίδης κεχολώσεται, αἴ κεν χιλλεὺς
τόνδε κατακτείνῃ· μόριμον δέ οἵ ἐστ’ λέασθαι,
ὄφρα μὴ σπερμος γενε καὶ φαντος ληται
Δαρδάνου, ὃν Κρονίδης περὶ πάντων φίλατο παίδων
οἳ θεν ξεγένοντο γυναικῶν τε θνητάων.
δη γὰρ Πριάμου γενεὴν ἔχθηρε Κρονίων·
νῦν δὲ δὴ Αἰνείαο βίη Τρώεσσιν νάξει
καὶ παίδων παῖδες, τοί κεν μετόπισθε γένωνται.
τὸν δ’ἠμείβετ’ πειτα βοπις πότνια ρη·
ἐννοσίγαι’, αὐτὸς σὺ μετὰ φρεσὶ σῇσι νόησον
Αἰνείαν κέν μιν ρύσσεαι κεν άσῃς
Πηλεΐδῃ χιλῆϊ δαμήμεναι, ἐσθλὸν όντα.
τοι μὲν γὰρ νῶϊ πολέας μόσσαμεν ὅρκους
πᾶσι μετ’ θανάτοισιν γὼ καὶ Παλλὰς θήνη
μή ποτ’ πὶ Τρώεσσιν λεξήσειν κακὸν μαρ,
μηδ’ πότ’ ἂν Τροίη μαλερῷ πυρὶ πᾶσα δάηται
καιομένη, καίωσι δ’ ἀρήϊοι υἷες χαιῶν.
αὐτὰρ πεὶ τό γ’ἄκουσε Ποσειδάων νοσίχθων,
βῆ ῥ’ἴμεν ἄν τε μάχην καὶ νὰ κλόνον ἐγχειάων,
ξε δ’ὅθ’ Αἰνείας ἠδ’ κλυτὸς εν χιλλεύς.
αὐτίκα τῷ μὲν πειτα κατ’ ὀφθαλμῶν χέεν χλὺν
Πηλεΐδῃ χιλῆϊ· δὲ μελίην εὔχαλκον
σπίδος ξέρυσεν μεγαλήτορος Αἰνείαο·
καὶ τὴν μὲν προπάροιθε ποδῶν χιλῆος θηκεν,
Αἰνείαν δ’ἔσσευεν πὸ χθονὸς ψόσ’ είρας.
πολλὰς δὲ στίχας ρώων, πολλὰς δὲ καὶ ἵππων
Αἰνείας περᾶλτο θεοῦ πὸ χειρὸς ρούσας,
ξε δ’ἐπ’ ἐσχατιὴν πολυάϊκος πολέμοιο,
ἔνθά τε Καύκωνες πόλεμον μέτα θωρήσσοντο.
τῷ δὲ μάλ’ ἐγγύθεν ἦλθε Ποσειδάων νοσίχθων,
καί μιν φωνήσας πεα πτερόεντα προσηύδα·
Αἰνεία, τίς σ’ὧδε θεῶν τέοντα κελεύει
ἀντία Πηλεΐωνος περθύμοιο μάχεσθαι,
ὃς σεῦ μα κρείσσων καὶ φίλτερος θανάτοισιν;
ἀλλ’ ναχωρῆσαι τε κεν συμβλήσεαι αὐτῷ,
μὴ καὶ πὲρ μοῖραν δόμον ϊδος εἰσαφίκηαι.
αὐτὰρ πεί κ’Ἀχιλεὺς θάνατον καὶ πότμον πίσπῃ,
θαρσήσας δὴ πειτα μετὰ πρώτοισι μάχεσθαι·
οὐ μὲν γάρ τίς σ’ἄλλος χαιῶν ξεναρίξει.
ὣς εἰπὼν λίπεν αὐτόθ’, πεὶ διεπέφραδε πάντα.
αἶψα δ’ἔπειτ’ χιλῆος ἀπ’ ὀφθαλμῶν σκέδασ’ χλὺν
θεσπεσίην· δ’ἔπειτα μέγ’ ξιδεν ὀφθαλμοῖσιν,
ὀχθήσας δ’ἄρα εἶπε πρὸς ὃν μεγαλήτορα θυμόν·
πόποι μέγα θαῦμα τόδ’ ὀφθαλμοῖσιν ρῶμαι·
ἔγχος μὲν τόδε κεῖται πὶ χθονός, οὐδέ τι φῶτα
λεύσσω, τῷ φέηκα κατακτάμεναι μενεαίνων.
ῥα καὶ Αἰνείας φίλος θανάτοισι θεοῖσιν
εν· τάρ μιν φην μὰψ αὔτως εὐχετάασθαι.
ἐρρέτω· οὔ οἱ θυμὸς μεῦ τι πειρηθῆναι
ἔσσεται, ὃς καὶ νῦν φύγεν ἄσμενος ἐκ θανάτοιο.
ἀλλ’ γε δὴ Δαναοῖσι φιλοπτολέμοισι κελεύσας
τῶν ἄλλων Τρώων πειρήσομαι ἀντίος ἐλθών.
ἦ, καὶ πὶ στίχας ἆλτο, κέλευε δὲ φωτὶ κάστῳ·
μηκέτι νῦν Τρώων κὰς στατε δῖοι χαιοί,
ἀλλ’ ἄγ’ νὴρ ἄντ’ ἀνδρὸς τω, μεμάτω δὲ μάχεσθαι.
ἀργαλέον δέ μοί στι καὶ ἰφθίμῳ περ όντι
τοσσούσδ’ ἀνθρώπους φέπειν καὶ πᾶσι μάχεσθαι·
οὐδέ κ’Ἄρης, ὅς περ θεὸς ἄμβροτος, οὐδέ κ’Ἀθήνη
τοσσῆσδ’ ὑσμίνης φέποι στόμα καὶ πονέοιτο·
ἀλλ’ ὅσσον μὲν γὼ δύναμαι χερσίν τε ποσίν τε
καὶ σθένει, οὔ μ’ἔτι φημὶ μεθησέμεν οὐδ’ βαιόν,
ἀλλὰ μάλα στιχὸς εἶμι διαμπερές, οὐδέ τιν’ οἴω
Τρώων χαιρήσειν, ὅς τις σχεδὸν ἔγχεος ἔλθῃ.
ὣς φάτ’ ποτρύνων· Τρώεσσι δὲ φαίδιμος κτωρ
κέκλεθ’ μοκλήσας, φάτο δ’ἴμεναι ἄντ’ χιλῆος·
Τρῶες πέρθυμοι μὴ δείδιτε Πηλεΐωνα.
καί κεν γὼ πέεσσι καὶ θανάτοισι μαχοίμην,
ἔγχεϊ δ’ἀργαλέον, πεὶ πολὺ φέρτεροί εἰσιν.
οὐδ’ χιλεὺς πάντεσσι τέλος μύθοις πιθήσει,
ἀλλὰ τὸ μὲν τελέει, τὸ δὲ καὶ μεσσηγὺ κολούει.
τοῦ δ’ἐγὼ ἀντίος εἶμι καὶ εἰ πυρὶ χεῖρας οικεν,
εἰ πυρὶ χεῖρας οικε, μένος δ’αἴθωνι σιδήρῳ.
ὣς φάτ’ ποτρύνων, οἳ δ’ἀντίοι ἔγχε’ ειραν
Τρῶες· τῶν δ’ἄμυδις μίχθη μένος, ὦρτο δ’ἀϋτή.
καὶ τότ’ ἄρ’ κτορα εἶπε παραστὰς Φοῖβος πόλλων·
κτορ μηκέτι πάμπαν χιλλῆϊ προμάχιζε,
ἀλλὰ κατὰ πληθύν τε καὶ ἐκ φλοίσβοιο δέδεξο,
μή πώς σ’ἠ βάλῃ σχεδὸν ορι τύψῃ.
ὣς φαθ’, κτωρ δ’αὖτις δύσετο οὐλαμὸν ἀνδρῶν
ταρβήσας, ὅτ’ κουσε θεοῦ πα φωνήσαντος.
ἐν δ’Ἀχιλεὺς Τρώεσσι θόρε φρεσὶν εἱμένος ἀλκὴν
σμερδαλέα άχων, πρῶτον δ’ἕλεν φιτίωνα
ἐσθλὸν τρυντεΐδην πολέων γήτορα λαῶν,
ὃν νύμφη τέκε νηῒς τρυντῆϊ πτολιπόρθῳ
Τμώλῳ πο νιφόεντι δης ἐν πίονι δήμῳ·
τὸν δ’ἰθὺς μεματα βάλ’ ἔγχεϊ δῖος χιλλεὺς
μέσσην κὰκ κεφαλήν· δ’ἄνδιχα πᾶσα κεάσθη,
δούπησεν δὲ πεσών, δ’ἐπεύξατο δῖος χιλλεύς·
κεῖσαι τρυντεΐδη πάντων ἐκπαγλότατ’ ἀνδρῶν·
ἐνθάδε τοι θάνατος, γενε δέ τοί ἐστ’ πὶ λίμνῃ
Γυγαίῃ, θι τοι τέμενος πατρώϊόν στιν
Ὕλλῳ ἐπ’ ἰχθυόεντι καὶ Ἕρμῳ δινήεντι.
ὣς φατ’ εὐχόμενος, τὸν δὲ σκότος ὄσσε κάλυψε.
τὸν μὲν χαιῶν ἵπποι πισσώτροις δατέοντο
πρώτῃ ἐν ὑσμίνῃ· δ’ἐπ’ αὐτῷ Δημολέοντα
ἐσθλὸν λεξητῆρα μάχης Ἀντήνορος υἱὸν
νύξε κατὰ κρόταφον, κυνέης δι χαλκοπαρῄου.
οὐδ’ ρα χαλκείη κόρυς ἔσχεθεν, ἀλλὰ δι’ αὐτῆς
αἰχμὴ εμένη ῥῆξ’ στέον, ἐγκέφαλος δὲ
ἔνδον πας πεπάλακτο· δάμασσε δέ μιν μεματα.
Ἱπποδάμαντα δ’ἔπειτα καθ’ ἵππων ΐξαντα
πρόσθεν θεν φεύγοντα μετάφρενον οὔτασε δουρί.
αὐτὰρ θυμὸν ϊσθε καὶ ρυγεν, ὡς τε ταῦρος
ρυγεν ἑλκόμενος λικώνιον ἀμφὶ νακτα
κούρων ἑλκόντων· γάνυται δέ τε τοῖς νοσίχθων·
ὣς ρα τόν γ’ἐρυγόντα λίπ’ στέα θυμὸς γήνωρ·
αὐτὰρ βῆ σὺν δουρὶ μετ’ ἀντίθεον Πολύδωρον
Πριαμίδην. τὸν δ’οὔ τι πατὴρ εἴασκε μάχεσθαι,
οὕνεκά οἱ μετὰ παισὶ νεώτατος σκε γόνοιο,
καί οἱ φίλτατος σκε, πόδεσσι δὲ πάντας νίκα
δὴ τότε νηπιέσι ποδῶν ρετὴν ναφαίνων
θῦνε δι προμάχων, εἷος φίλον λεσε θυμόν.
τὸν βάλε μέσσον κοντι ποδάρκης δῖος χιλλεὺς
νῶτα παραΐσσοντος, θι ζωστῆρος χῆες
χρύσειοι σύνεχον καὶ διπλόος ἤντετο θώρηξ·
ἀντικρὺ δὲ διέσχε παρ’ ὀμφαλὸν ἔγχεος αἰχμή,
γνὺξ δ’ἔριπ’ οἰμώξας, νεφέλη δέ μιν ἀμφεκάλυψε
κυανέη, προτὶ οἷ δ’ἔλαβ’ ἔντερα χερσὶ λιασθείς.
κτωρ δ’ὡς νόησε κασίγνητον Πολύδωρον
ἔντερα χερσὶν χοντα λιαζόμενον ποτὶ γαίη
κάρ ῥά οἱ ὀφθαλμῶν κέχυτ’ χλύς· οὐδ’ ἄρ’ ἔτ’ ἔτλη
δηρὸν κὰς στρωφᾶσθ’, ἀλλ’ ἀντίος ἦλθ’ χιλῆϊ
ξὺ δόρυ κραδάων φλογὶ εἴκελος· αὐτὰρ χιλλεὺς
ὡς εἶδ’, ὣς νεπᾶλτο, καὶ εὐχόμενος πος ηὔδα·
ἐγγὺς νὴρ ὃς μόν γε μάλιστ’ σεμάσσατο θυμόν,
ὅς μοι ταῖρον πεφνε τετιμένον· οὐδ’ ἂν τι δὴν
ἀλλήλους πτώσσοιμεν νὰ πτολέμοιο γεφύρας.
ἦ, καὶ πόδρα δὼν προσεφώνεεν κτορα δῖον·
ἆσσον ἴθ’ ὥς κεν θᾶσσον λέθρου πείραθ’ κηαι.
τὸν δ’οὐ ταρβήσας προσέφη κορυθαίολος κτωρ·
Πηλεΐδη μὴ δὴ πέεσσί με νηπύτιον ὣς
ἔλπεο δειδίξεσθαι, πεὶ σάφα οἶδα καὶ αὐτὸς
μὲν κερτομίας ἠδ’ αἴσυλα μυθήσασθαι.
οἶδα δ’ὅτι σὺ μὲν ἐσθλός, γὼ δὲ σέθεν πολὺ χείρων.
ἀλλ’ τοι μὲν ταῦτα θεῶν ἐν γούνασι κεῖται,
αἴ κέ σε χειρότερός περ ὼν πὸ θυμὸν λωμαι
δουρὶ βαλών, πεὶ καὶ μὸν βέλος ξὺ πάροιθεν.
ῥα, καὶ ἀμπεπαλὼν προΐει δόρυ, καὶ τό γ’Ἀθήνη
πνοι χιλλῆος πάλιν τραπε κυδαλίμοιο
κα μάλα ψύξασα· τὸ δ’ἂψ κεθ’ κτορα δῖον,
αὐτοῦ δὲ προπάροιθε ποδῶν πέσεν. αὐτὰρ χιλλεὺς
ἐμμεμαὼς πόρουσε κατακτάμεναι μενεαίνων,
σμερδαλέα άχων· τὸν δ’ἐξήρπαξεν πόλλων
ῥεῖα μάλ’ ὥς τε θεός, κάλυψε δ’ἄρ’ έρι πολλῇ.
τρὶς μὲν πειτ’ πόρουσε ποδάρκης δῖος χιλλεὺς
ἔγχεϊ χαλκείῳ, τρὶς δ’ἠέρα τύψε βαθεῖαν.
ἀλλ’ τε δὴ τὸ τέταρτον πέσσυτο δαίμονι σος,
δεινὰ δ’ὁμοκλήσας πεα πτερόεντα προσηύδα·
ἐξ αὖ νῦν φυγες θάνατον κύον· τέ τοι ἄγχι
ἦλθε κακόν· νῦν αὖτέ σ’ ἐρύσατο Φοῖβος πόλλων,
μέλλεις εὔχεσθαι ὼν ἐς δοῦπον κόντων.
θήν σ’ἐξανύω γε καὶ στερον ἀντιβολήσας,
εἴ πού τις καὶ μοιγε θεῶν πιτάρροθός στι.
νῦν αὖ τοὺς ἄλλους πιείσομαι, ὅν κε κιχείω.
ὣς εἰπὼν Δρύοπ’ οὖτα κατ’ αὐχένα μέσσον κοντι·
ριπε δὲ προπάροιθε ποδῶν· δὲ τὸν μὲν ασε,
Δημοῦχον δὲ Φιλητορίδην ΰν τε μέγαν τε
κὰγ γόνυ δουρὶ βαλὼν ρύκακε. τὸν μὲν πειτα
οὐτάζων ξίφεϊ μεγάλῳ ξαίνυτο θυμόν·
αὐτὰρ Λαόγονον καὶ Δάρδανον υἷε Βίαντος
ἄμφω φορμηθεὶς ἐξ ἵππων σε χαμᾶζε,
τὸν μὲν δουρὶ βαλών, τὸν δὲ σχεδὸν ορι τύψας.
Τρῶα δ’Ἀλαστορίδην, μὲν ἀντίος λυθε γούνων,
εἴ πώς εὑ πεφίδοιτο λαβὼν καὶ ζωὸν φείη
μηδὲ κατακτείνειεν μηλικίην λεήσας,
νήπιος, οὐδὲ τὸ δη οὐ πείσεσθαι μελλεν·
οὐ γάρ τι γλυκύθυμος νὴρ ἦν οὐδ’ γανόφρων,
ἀλλὰ μάλ’ ἐμμεμαώς· μὲν ἥπτετο χείρεσι γούνων
έμενος λίσσεσθ’, δὲ φασγάνῳ οὖτα καθ’ παρ·
ἐκ δέ οἱ παρ λισθεν, τὰρ μέλαν αἷμα κατ’ αὐτοῦ
κόλπον νέπλησεν· τὸν δὲ σκότος ὄσσε κάλυψε
θυμοῦ δευόμενον· δὲ Μούλιον οὖτα παραστὰς
δουρὶ κατ’ οὖς· εἶθαρ δὲ δι’ οὔατος ἦλθ’ τέροιο
αἰχμὴ χαλκείη· δ’Ἀγήνορος υἱὸν χεκλον
μέσσην κὰκ κεφαλὴν ξίφει λασε κωπήεντι,
πᾶν δ’ὑπεθερμάνθη ξίφος αἵματι· τὸν δὲ κατ’ ὄσσε
ἔλλαβε πορφύρεος θάνατος καὶ μοῖρα κραταιή.
Δευκαλίωνα δ’ἔπειθ’, να τε ξυνέχουσι τένοντες
ἀγκῶνος, τῇ τόν γε φίλης δι χειρὸς πειρεν
αἰχμῇ χαλκείῃ· δέ μιν μένε χεῖρα βαρυνθεὶς
πρόσθ’ ρόων θάνατον· δὲ φασγάνῳ αὐχένα θείνας
τῆλ’ αὐτῇ πήληκι κάρη βάλε· μυελὸς αὖτε
σφονδυλίων ἔκπαλθ’, δ’ἐπὶ χθονὶ κεῖτο τανυσθείς.
αὐτὰρ βῆ ῥ’ἰέναι μετ’ μύμονα Πείρεω υἱὸν
’Ρίγμον, ὃς ἐκ Θρῄκης ριβώλακος εἰληλούθει·
τὸν βάλε μέσσον κοντι, πάγη δ’ἐν νηδύϊ χαλκός,
ριπε δ’ἐξ χέων· δ’Ἀρηΐθοον θεράποντα
ἂψ ἵππους στρέψαντα μετάφρενον ξέϊ δουρὶ
νύξ’, πὸ δ’ἅρματος σε· κυκήθησαν δέ οἱ ἵπποι.
ὡς δ’ἀναμαιμάει βαθέ’ ἄγκεα θεσπιδαὲς πῦρ
οὔρεος ζαλέοιο, βαθεῖα δὲ καίεται λη,
πάντῃ τε κλονέων νεμος φλόγα εἰλυφάζει,
ὣς γε πάντῃ θῦνε σὺν ἔγχεϊ δαίμονι σος
κτεινομένους φέπων· ῥέε δ’αἵματι γαῖα μέλαινα.
ὡς δ’ὅτε τις ζεύξῃ βόας ἄρσενας εὐρυμετώπους
τριβέμεναι κρῖ λευκὸν ϋκτιμένῃ ἐν λωῇ,
ῥίμφά τε λέπτ’ γένοντο βοῶν πὸ πόσσ’ ριμύκων,
ὣς ὑπ’ χιλλῆος μεγαθύμου μώνυχες ἵπποι
στεῖβον μοῦ νέκυάς τε καὶ σπίδας· αἵματι δ’ἄξων
νέρθεν πας πεπάλακτο καὶ ἄντυγες αἳ περὶ δίφρον,
ἃς ἄρ’ ἀφ’ ἱππείων πλέων ῥαθάμιγγες βαλλον
αἵ τ’ἀπ’ πισσώτρων· δὲ ετο κῦδος ρέσθαι
Πηλεΐδης, λύθρῳ δὲ παλάσσετο χεῖρας άπτους.